2016. 08. 04.

Kritika – Maffia

ÍRÓ: Vic

1. Első benyomás
   Számomra teljesen pozitív volt az első pillantás, ez a lila szín egészen kellemes a szemnek, meg amúgy is egy igazán sajátos hangulatot teremtett. És én ebből arra következtetek, hogy kicsit "durvább" blogról kell írnom, amiben lesz kellő izgalom és sok titok. Szóval tényleg tetszik a design, főleg a különleges fejléc, mert egyből elkezdtem találgatni, mi várhat rám a sorok mögött. És ami kellemes meglepetésként ért az az, hogy "ismerlek" téged, vagyis olvasom az aliem thing című blogod, amit nagyon szeretek, tehát ebből arra következtetek, hogy ez sem lesz rossz. Viszont ezt a kritikát orbitálisan régen kérted tőlem, és azóta is csak három fejezet került fel. Oké, igaz, én sem aktívkodtam az eltelt hónapokban (az összes listámon lévő blog inaktív lett, szégyelljem magam), de most rólad van szó. Három fejezet került fel tehát. Ez azt jelenti, hogy egyet sem írtál meg előre. És ebből akár arra is következtethetek, hogy nem tervezted meg eléggé a sztorit. Ami sosem jó.
   A cím pedig a The Purple Killer. Azaz A lila gyilkos. Szerintem magyarul sokkal jobban hangzik, mert amúgy a gyilkos szó önmagában is gyönyörűen cseng, és a másik nagy előnye a magyar címnek az, hogy mindenki megérti. Oké, a killer szóval nem szokott probléma lenni antiangolosok között sem, de a purple szerintem nem olyan triviális. De amúgy szerintem ez egy nagyon jó választás, mert kérdéseket vet fel bennem, és a műfajra is lehet következtetni. Mármint lássuk be a gyilkos szó nem szerepelne egy olyan mű címében, amiben a romantika játssza a főszerepet (oké, tulajdonképpen elképzelhető, hogy a szerelem ambivalenciájától megrészegedett emberek elkezdik öldösni egymást, miközben cukorgolyónak becézgetik egymást, de ezt inkább hagyjuk, és maradjunk a témánál). Ezután pedig meg van jelölve egy fandom. Amiről még életemben nem hallottam. Igen, lehet ujjal mutogatni, fújongani és görögdinnyéket szétplaccsantani a fejemen, mert biztos vagyok benne, hogy ez műveletlen állatságomból adódik. De ez jó. Mert a 1D-t ismerem, és kidobom tőle a rókát, és levonok tíz pontot. Ez viszont egyedi, ami soha nem rossz.
10/8

2. Design
   Már említettem (azt hiszem, de ha mégsem, akkor képzeljük el, hogy szóba hoztam), mennyire különleges a fejléc. Egyrészt azért, mert ilyen mangastílusú karakterek vannak rajta. Nekem nem kedvencem az ázsiai kultúra, a mangák sem állnak hozzám közel, viszont szerintem szépen vannak megrajzolva. Ez a te fejléceden is így van, a két rajta lévő figura jól néz ki. Alapjában véve a kompozíció is szép, de mégsem. Hú, ezt jól megmondtam, jár nekem a kekszgyár. Szóval a kivitelezés borzasztó. A nagy pasi karja csak úgy el van vágva, és szegény kis pasi nyakkendőjén is átfut egy vonal. Ez így szivárványhártyaégetően ronda. A háttérről pedig ugyanezt tudom elmondani. A képek nincsenek összedolgozva. Például a jobb felső sarokban lévő út egyszer csak beletorkollik egy fába. A másik oldal valamivel jobb, de a kettő nem passzol. Nemcsak a színek ütnek el, hanem a hangulat is – a jobb félteke a telet idézi, a balon viszont virágok nyílnak, ami azért egyelőre nem elképzelhető (aztán majd ki tudja, mi lesz a klímával...). A képek amúgy az egészen bénán vannak elhelyezve, és azt hiszem, nem is jellemzik a történetet. A felirat sem jó, a betűtípusokkal nincsen probléma, de Killer The Purpleként lehet kiolvasni, aminek nem sok értelme. Bár szerintem az egész angol cím-mániának nem sok értelme, de ez személyes probléma. Annyit fűznék még hozzá, hogy a fejléc el van csúszva balra, és ez nem néz ki jól. Nem tudom, designosnak szántad-e, vagy csak véletlen, de hanyagoljuk. Ez azért van, mert az oldalak jobb oldalt vannak. Azokat telepítsd át balra, ahol bőven van nekik hely, és akkor remélhetőleg jobb lesz a helyzet.
   A háttér semmi extra, de ez rendben is van így, jobb mintha megint képek összemosásával próbálkoznál.
   Sötét alapon világos betűk vannak. Szerintem a betűk színén változtass (próbálkozhatnál a feketével akár), mert a bejegyzések háttere nagyon passzol, pláne, hogy ilyen színátmenet van rajta. Ezt nem tudom elmagyarázni, de a blog gazdijaként tudhatod, mire gondolok. Ugyanezt a hátteret alkalmaznám a moduloknál is, nem tudom hovatenni azt a világoslilát. A rózsaszín címeket sem értem, szerintem egy csirke is jobb érzékkel választotta volna ki a színt. Khm... A bejegyzések "fejléce" (ahol megjelenik, ki pacsmagolta – nekem amúgy ugyanolyan színnel írja a nevedet, mint a ilyen a háttér, és ez elég zavaró –, mikor, és hányan szóltak hozzá) fehér, de maradj a lilánál, nem kell ilyen sok szín. A chatet is állítsd egyszerűbbre. Illetve a betűméretet a moduloknál is kisebbre állíthatnád, mert ez a nagy elég zavaró. 
  És akkor most térjünk át a modulokra. Nekem tetszenek a képek, amiket beszúrtál, nem rossz a megvalósítás. Viszont... Nincs viszont. Jó ez így, az információkat jól összeszedted (különösen örültem, hogy a másolókat nem bírósággal fenyegeted, hanem késsel), és tökre rendben van ez az egész. Különösen tetszik, hogy van kérdőív a blogodhoz, szerintem a többség szeret ilyeneket kitölteni, mert egyszerűbb és gyorsabb, mint kommentet írmi. Az oldalakat is szépen megoldottad, szóval ilyen téren nem tudok beléd kötni.
10/4
Meglepődtem, amikor megláttam, hogy ez Astrid munkája (igen, azután láttam megm miután kielemeztem a kinézetet, szóval amit neked címezte, E/2-lyel, az neki szól). Az előző kritikámban is az ő egyik művéről írtam, és az ezerszer jobb volt. A fejléc elkapkodott, legalábbis számomra ezt a hatást kelti, amiért különösen fáj a szívem, mert a kompozíció, illetve az ilyen stílusú figurák nagyon jók.

3. Ötlet
   A fülszöveg tetszik is, meg nem is. Az eleje kifejezetten jól lett megfogalmazva, de a végén lévő kérdésáradat nagyon természetellenes, és nem tesz hozzá sokat. Egy kérdés igazából teljesen rendben van, hasznos és figyelemfelkeltő lehet, de ha halmozod őket, akkor nagyon görcsös lesz az egész, és csak azt tudom leszűrni az egészből, hogy nem vagy képes máshogy felkelteni a figyelmet. Márpedig ez nem igaz, mert tényleg nagyon szépen megoldottad ez elején. Zseniális, hogy azokkal a pozitív hangulatú mondatokkal kezdted, aztán leírtad ez ellentétét,mhigy Vincentnek nem fűződnek boldog emlékei a helyhez. Szóval ezt a kettősséget nagyon jól érzékeltetted. Most pedig vissza a kérdésekhez: így konkrétan leírtad a végkimenetelt. Tudom, elég gáz, hogy ezen a három mondaton problémázom, de hát az eleje annyira zseniális, annyira mesteri, ahogy leírod az ellentétet. És nagyon izgalmas történetnek ígérkezne a tied, ha nem tudnám mi fog történni. Mert tudom, hogy a főhős meg fogja gondolni magát.
   Most pedig nézzük a prológust. Tetszik. Nagyon. Jól bemutattad a kis Vincentet, egészen sikerült megkedvelnem. Bár az eleje kicsit döcögött, de aztán felpörgetted a dolgokat. És milliónyi kérdés van bennem, és alig várom, hogy megtudhassam, miért tette ezt Dominic (apropó, zseniális volt, ahogy ugyanazokkal a mondatokkal mutattad be az elején is meg a végén is, rázott a visszatérő szerkezettől a hideg).  Remélem, megmagyarázod. Nagyon örülök, hogy viszonylag egyedi katasztrófát választottál Vincentnek, és nem egy autóbaleset szerencsétlen résztvevője lett a srác, halleluja! Amit kicsit fájlalok az olvasás után az az, hogy csupán azért a lila gyilkos lett a cím, mert Vincent szeme lila. Viszont remélem, hogy kifejted, miért ilyen árnyalatú, mert ez nyilván nem természetes.
10/9

4. Fejezetek
   1. fejezet: Nagyon rövid lett. És ezt én borzasztóan utálom. Oké, kritikusként nem gáz, mert most rögtön tudnék továbbolvasni, de sajnos nem intézhetem el annyival a kritikát, hogy puszi, lusta voltam a részek között írni. Szóval gondolj bele, az olvasóid várják a részt, és nem szúrhatod ki egy hangyatöknyi, fejezetnek nem nevezhető, de annak csúfolt szösszenettel a szemüket, mert hamarosan ők szúrják át a koponyádat egy vasvillával, amiért nem tudtak igazán belemerülni a történetbe. Hú, de véres és morbid vagyok, a történeted ezt hozza elő belőlem. Na mindegy, túlteszem magam a rész okozta megrázkódtatáson, és feldolgozom ezt a traumát. Kicsit elkapkodottnak éreztem a részt. Az eleje az "xy vagyok, z éves, és q-n lakom" kicsit jobb változata. Az a baj, hogy Vincent elmesélte, hogy ez meg az történt vele, márpedig ezt kicsit jobban bele kellett volna építeni a történetbe. Például hogy elindul otthonról, akkor a macska is ott sündörög, és ennek apropóján regéli el, mi történt vele. Olvastam volna arról, hogy milyen indíttatásból ment el az étterembe pont most, illetve a gyilkosságot sem fejtetted ki elég részletesen, utána pedig nem igazán dúltak érzelmek Vincentben, ami azért elég nagy probléma, mert egy emberölés nem ilyen válrándítással elintézhető dolog, hanem ennél sokkal mélyebb. Irreálisnak éreztem, hogy az igazgató – akinek elfoglaltnak kéne lennie – csak úgy kiszolgáltatta a dolgozók adatait, szerintem egy épelméjű ember megkérdezné, miért van erre szüksége az adott személynek. Hogyha én Vincent helyében lettem volna nem egyszerűen megkínoztam volna Dominicet, hanem kivallattam volna az indítékairól, sokkal durvábban beszéltem volna vele, nem lettem volna olyan kíméletes, hogy egyből megölöm. Azt gondolom, ezerszer többet kihozhattál volna ebből a fejezetből. Ugyanakkor kíváncsi vagyok arra, hogy mi fogja Vincentet arra kényszeríteni, hogy ne álljon le itt, hanem folytassa a bosszúállást. Remélem, ezt már jobban ki fogd dolgozni. Amúgy meg volt említve egy bizonyos animatronik. Az én reakcióm pedig: WTF? És ez most nem a where's the food rövidítése, kivételesen. Szerintem a legtöbb ember nem ismeri ezt a játékot, de ettől függetlenül szeretnék érteni, amiről írsz, tehát ezt megmagyarázhattad volna, mert senkinek nem fog annyit érni ez az egész, hogy rákeressen. Az alapszituáción kívül tetszett, hogy 1992-ben játszódik a történet. Ettől számomra olyan különleges lett, vagy nem tudom.
   2. fejezet: Ezerszer jobb volt, mint az előző. Tényleg, ez már tetszett is tulajdonképpen. Jó volt a visszaemlékezés, tetszett, hogy nem felejtetted el Vincent múltját, hanem azzal is foglalkozol. Annyit tudok kifogásolni, hogy kicsit jobban is átvezethetted volna. Mármint Vincentnek eszébe jutott, hogy egy macska az első barátnője, és aztán a másik pillanatban már egy ettől eleinte teljesen független dologra emlékezett vissza. Leírhattsd volna, hogy "ekkor idéztem fel, hogy tulajdonképpen lehetett volna korábban barátnőm", vagy hát érted, hasonló technikával. Nagyon ötletes, hogy életémek ezen tragédiája is az étteremhez kötődik. Szintén kreatív és egyedi megoldás, hogy jelentkezik biztonsági őrnek, és ez a munka kicsit bűzlik, kíváncsi vagyok, mit hozol ki belőle. A cselekmény tényleg jó volt, csak kissé kifejtetlen. Nem ártott volna többet írnod arról, hogy milyen volt az "állásinterjú", meg jobban belemélyedni a múltbeli sztori érzelmi hátterébe, mert Vincent mégiscsak egy számára fontos embert vesztett el. És hogyha mindezekről ejtesz még néhány szót, akkor talán megütöd a minimális kétezer szót. Oké, ez nem írott szabály, amitől ha eltérsz, vérpadra kerülsz, de blogoknál szerintem ez a reális hosszúság. Lehet azzal jönni, hogy a könyvekben nagyon jól szokott működni a rövid fejezetes megoldás. És tényleg, mind a Hazudósok, mind a Maximum Ride-sorozat pároldalas részekből áll. Könyveknél ez különösen lendületes tempót nyújthat. De nem lehet egyenlőségjelet húzni egy blog és egy könyv közé. Gondolj bele, az olvasóid akár hónapokat is várhatnak a frissítésre, szerintem a kitartásért és a türelemért megérdemelnek egy olyan részt, amibe kellően bele tudnak mélyedni.
   3. fejezet: Jót tett neked ez a kihagyás, de tényleg. Sokkal kifejtettebb lett a rész, sokkal élvezhetőbb is ezáltal, bár kicsit furcsának találtam Vincentet. Mármint eddig azt hangoztattad, hogy ő a magányos farkas, akinek nincsen szüksége senki támogatására, aki megvan egyedül, akit kifejezetten irritálnak az emberek, és nem is keresi velük a kapcsolatot. Már az előző részben is kicsit furcsálltam, hogy olyan jó kapcsolatról számolt be közte és a szobatársai között, de egy vállrándítással elintéztem, hogy jóvan, biztos az idő hegesztője összeforrasztotta őket, de Jeremyvel most találkozott először. És megölelte... Hát ez fura, és szerintem Vincenttől is idegen. Viszont örülök, hogy az éjjeli őrségről még nem rántottad le a leplet, nagyon kíváncsi vagyok, hogy mi a hézag pontosan. Violet is igazán izgalmasnak tűnik. Tényleg kicsit átvezető rész lett. Csak rövid... A vége viszont ütött.
10/5
Az ötlet alapján jobbra számítottam, bár ez elég bántónak hangzik. A helyzet viszont tényleg ez. Elég kifejtetlen a történet, de legalább részről részre látszik a fejlődés (minden fejezetet külön pontoztam egy tízes skálán, hogy azok átlaga alapján kapjam meg a végleges pontszámodat – az elsőre két, a másodikra öt, a harmadikra pedig nyolc pontot kaptál, ami tényleg látványos változás). Nagy előnye, hogy úgy is érthető a sztori, hogy nem vagyok benne az adott fandomban, bár az animatronik szó számomra ismeretlen, de ez eddig nem zavarta meg az értelmezést.

5. Stílus
   Nekem nagyon tetszik. Alapjában véve könnyed, de amikor kell, akkor hátborzongatóan ijesztővé és lendületessé válik. Általában nem bonyolítod túl a mondatokat, a szavakkal jól bánsz, és élmény olvasni. Engem egy blog olvasásában nagyon befolyásol a stílus, mert hogyha a mondatok simogatják a szemem, a fülem és minden érzékszervem, az hatalmas élmény, és még egy gyengébb sztori esetében is növeli az élvezetfaktort. Nálad erre nem lehet panasz.
   Volt egy-két sutaság, de csak párszor, és hogyha ezeket mellőzöd, akkor már tényleg olyan lesz, hogy mindenkit el fog varázsolni.
  ... hátulról pedig egy négy éves fiúcska ütközik a hátának... – Na most, ha valakinek hátulról nekiütközik egy fiú, az nem a sarkának, a seggének vagy a nyakának fog ütközni, hanem a hátának, szóval ez enyhe redundancia. Nem olyan zavaró, mint például a  jeges, havas hógolyó, de hogyha valamelyik szó nem tesz hozzá semmit a mondathoz, szókapcsolathoz, akkor felesleges, hogy ott legyen. Két lehetőséged van, hogy helyesen leírd, választhatsz is, tök király: hátulról pedig egy négy éves fiúcska ütközik neki, illetve egy négy éves fiúcska ütközik a hátának.
   kinek kezében – Uh, fúj. Semmi sem idegesítőbb ennél a művészieskedésnél (oké, az ikes ige helytelen ragozása a top1, de azért ez is helyet kaphat a top10 listán). Nem áll jól. Neked sem, és másnak sem. Egyrészt a ki az egy kérdőszó. Ki szeretne mustárt a csillámfaszlámájára? – Ebben ez esetben helyes a használata. Viszont kijelentő mondatokban az akineket kell használni. Az szeretne mustárt a csillámfaszlámájára, aki éppen felhőket fingik. (Ne kérdezd, mi van velem, hogy ilyen mondatokat köpködök példaként, elég gáznak érzem, hogy valami reálisabb nem jutott eszembe.) Szóval a lényeg, hogy kerüld a ki használását az aki helyett. Nem lesz tőle művészibb a szöveg, nem fog tőle többet érni, sőt egyszerűen ciki ez a hiba.
   Volt néhány jelen időből múlt időbe ugrás, de szépen megszelídítetted a jelent, ami szerintem nagyon nehéz feladat. Magamból kiindulva egyenesen lehetetlennek tűnik. Nem volt tőle döcögős a szöveg, nem akadozott, tényleg kitűnően írsz. Volt néhány szóismétlés is, de ez sem olyan durva, hogy vertem a fejem a tűpárnámba.
10/9
És csak azért nem tíz, mert egy szadista fasz vagyok nem hibátlan, de engem tényleg meggyőztél a fogalmazásoddal.

6. Szöveg
   A leírásaidnál azt látom, amit sok más bloggernél, azt, hogy tudsz te, ha akarsz, csak nem akarsz. Egy lusta dög vagyok, néha azt számolgatom, hogy végezhetem el úgy az összes teendőmet, hogy minél kevesebb erőt kelljen beleadnom, szóval abszolút megértem, ha valaki nem akar, de a leírások mások – ha valaki ír, nem kerülheti ki őket, hogyha pedig erre vetemedik, akkor ne írjon. Ezektől lesz életszerű a történet, ezektől fogom magam előtt látni az eseményeket, ezektől fog magába szívni a sztori, ezektől lesz teljes, ezek nélkül üres. A leírásaid tényleg részletesek, precízek és jók, hogyha egyszer rászánod magad. Például az emberek külsejét pofátlanul ügyesen írod le néhány szóban, és egy-két jól eltalált jelzővel intézed el, hogy máris megjelenjenek előttem. A tájjal ez alapján könnyen megbirkózhatnál, de nem. Az éttermet nem írtad le, Vincent házát nem írtad le. És értem én, hogy taán úgy vagy vele, használja a fantáziáját az olvasó is, de szerintem az olvasásnak pont az a lényege, hogy kikapcsoljon, márpedig relaxáláskor nem fogom azon törni a buksim, hogy vajon milyen környezet veszi körül Vincentet, mert ezt neked, írónak kell megmutatnod. Ezen kívül nem fejted ki az érzelmeket sem, nem írod le a gondolatokat sem. Pedig az E/1-ű írásmód pont erre tökéletes. Rengeteg előnye van ennek az E/3-lyel szemben, mert szerintem az sokkal komplexebb, de pont az a buktatója, hogy sokkal jobban bele kell ásni az adott szereplő belsejébe, mint hogyha E/3-ben írnál. Vincent pedig – nagyon úgy jött le nekem – nem gondolkodik. Nem gondolkodott eléggé a gyilkosságon, nem rágódott azon, miért vették fel ilyen könnyen, nem váltott ki belőle semmit az étterem, egy számára nagyon meghatározó hely. És mindez nekem hiányzik. Viszont ahogy a cselekményt, a megmozdulásokat írod le az tetszik. 10/4
  Nagyon-nagyon kevés párbeszéd volt a négy publikált részben, ezeket viszont nem hiányoltam annyira, ha többet írtál volna le, akkor talán üres, semmitmondó fecsegéssé váltak volna a megszólalások. Rendben volt, mindenkinek volt egy saját stílusa, nem folytak egybe a megszólalások, szóval nem is tudok beléd kötni, bár ez talán azért van, mert ez alatt a nagyjából 5000-5500 szó alatt tényleg nem volt sok párbeszéd. 10/10
20/14
Lehetne ez sokkal jobb is.

7. Karakterek, kapcsolatok
   Azt hiszem, csak Vincentről érdemes beszélni, mert akiket eddig láttunk, még nem igazán tudtak kibontakozni. Az elejétől kezdve hangoztatod, hogy mennyire különc, kevesekkel képes jól kijönni, tényleg igazi kitaszított. Ezt végül is láttuk, jelenleg tényleg nincs senkije. Viszont azt is rengetegszer leírtad, hogy alapvetően nem szereti az embereket, nehezen nyílik meg, ezt viszont egyáltalán nem éreztem rajta, például Jerét is rögtön megölelte. Nekem nincsen azzal bajom, hogyha valaki esetleg szereti a fajtársait, megnyílik előttük szóval ez rendben is lenne, csak te ezt nem így írtad le. És az E/1 miatt csak arra tudok következtetni, hogy a főszereplőnk pocsék önismerő. Azt is említetted párszor, hogy ő különleges. Én nem láttam a jeleit ennek. Oké, lila szem, de azért ennél több kell ahhoz, hogy valakire rággassuk ezt a jelzőt. És hogy megszerettem-e? Abszolút nem. Örülök, hogy van egy nem átlagos múltja, de enyhén szólva gáznak tartom, hogy nem tudott továbblépni egy olyan régi eseten. Tudom, hogy van ilyen, de nem bírom a haragtartó embereket, akik hosszú-hosszú évekig hurcolják magukkal a sérelmeiket, és csak halmozzák magukban, hergelik magukat rajtuk. És tudom, ez egy nagyon durva dolog, de bőven volt idő arra, hogy kicsit enyhüljöm a dühe. Tényleg lehengerlő a szülei iránt tanúsított odaadó szeretete és ragaszkodása – az arra utal, hogy még mindig nem lépett tovább, bár ezt nem írtad le... khmm, kéne érzelemleírás, khmm –, de azért ez már sok.
   Kapcsolatokról egyelőre nem beszélhetünk, mert aki sokat szerepelt Vinen kívül, az a macska, kettejük kapcsolata pedig egyszerűen cuki, erre nem vesztegetnék szavakt.
10/1
Nem eléggé kidolgozott (tudom, három fejezetről van szó, de azért az az E/1...), a jelzők, amikkel felruházod őt, nincsenek szinkronban a cselekedeteivel, a viselkedésével, ráadásul ezek alapján még csak nem is kedveltem meg.

8. Helyesírás
   Amikor megláttam, hogy összesen négy csonka sort jegyzeteltem ehhez a ponthoz, szívszélhűdést kaptam, hogy biztos kitörlődött a lényeg, de végül negyedóra anyázás és csapkodás után rájöttem, hogy még külön rá is csodálkoztam arra, mennyire jó a helyesírásod. Tényleg ritka az ilyen, eddig minden kritikámban egy csomó karaktert kellett csépelnem arra, hogy leírjam az igekötők, a párbeszédek, a nem tudom, micsodák szabályait. Örök hála neked, amiért nem kell megint lefutni ezeket a kritikusnak és kritizáltnak is unalmas köröket. Nem tudom, tényleg ilyen profi vagy-e, vagy a bétád nagyon kötekedős (jó értelmben, persze) és élesszemű, de igazából nem is érdekel, mert ez így jó ahogy van. Négy publikált rész alatt négy hibát írtam ki, szerintem ez nagyon-nagyon szép. De azért nem akarom mindenféle kötekedés nélkül megadni a tizest, mert az nem lenne nyelvtannácis vagy Grammar Pedantry Syndrome-os, tehát nézzük meg ezeket.
   egy medve, egy nyúl, és egy csirke – Az és elé csak akkor kell vessző, ha tagmondatokat választ el egymástól, ez viszont felsorolás, tehát nem írunk vesszőt.
   Jeffrey-vel, Jessy-vel – Amennyire én tudom ezeket a szavakat Dzseffrinek és Dzsesszinek ejtjük (de nyomj le a torkomon egy sziklát, ha nem így van, mert az angol olyan messze áll tőlem, mint innen Új-Zéland). Tehát mindkét esetben kiejtjük az utolsó betűt, az y-t i-nek. Ezesetben pedig a toldalékot nem kötőjellel kapcsoljuk, hanem egyszerűen a szó után írjuk. Jeffreyvel, Jessyvel.
   Én, nem ítéllek el emiatt, nekem bevallhatod. – Az én után nem tudom, milyen indíttatásból tettél vesszőt.
   A negyedik hiba pedig az volt, hogy vele helyett felét írtál, de erre nem vesztegetek karaktereket, mert a profizmusodból adódóan biztos vagyok benne, hogy ez félregépelés.
10/10
Soha nem volt még ilyen, ez forradalmi pillanat! Gyorsan írjuk be a törikönyvekbe! És köszönöm, hogy visszaadtad a bloggerek jó helyesírásába vetett hitem!

9. Egyéb
  Azt hiszem, a prológust illusztráltad saját rajzzal, ami nagyon cuki lett, nagyon tetszett, nagyon imádom az ilyen megoldásokat, és ha van időd meg kedved, akkor további képeket is készíthetnél.
  Amúgy dicséretes az a nyitottság, odaadás, lelkesedés, amivel az olvasóidhoz fordulsz. Maximálisan megbecsülöd őket, érdekel a véleményük, az, hogy mi van velük, ritka az ilyen. Oké, valamilyen szinten mindenki szereti az olvasóit, mert azért teszünk közzé valamit a neten, hogy olvassák, de te nem csak egy olvasótáborként gondolsz rájuk, hanem mint X, Y, Z, stb., szóval név szerint is ismered őket. És ez bámulatos. Nagyon tetszett, hogy karácsonykor kiemelted a legkedveseebb kommenteket, ez nagyon cuki gesztus, és az olvasóknak biztos jól esett, hogy a visszajelzéseiket tényleg megbecsülted, és ebből látszik, hogy neked érdemes kommentet írni, mert az a hála, amit tanúsítasz, nem mindennapos. Sajnos.
10/10
💙

10. Összesen
   Tudnék kötekedni még a designnal kapcsolatban, de nem is ez a lényeg. Az ötleted nagyon elnyerte a tetszésemet, hatalmas pacsi, amiért nem a legelcsépeltebb, már unalmassá vált fandomokból válogattál. A megvalósításod viszont... Hú, most el kellett gondolkoznom a megfelelő jelzőn, mert hogyha eddig kibírtad, hogy nem sértődtél meg rám, akkor jár a tapsvihar, és nem akarok az utolsó sorokban tűsarkúval belegázolni a lelkedbe. Szóval a kivitelezés hagy maga után kívánnivalót. A fejezetek nevetségesen rövidek és elkapkodottak, ami jórészt abból adódik, hogy nem vagy túl bőkezű a leírásokkal, amiket nem kéne irigyelned tőlünk. A stílusod viszont kellemes, engem megragadott. A másik buktató az maga Vincent. Leírtam már párszor, de számomra ő nem az igazi, és ezerszer többet ki lehetne hozni belőle. Viszont az, ami szinte páratlan a blogvilágban, az a helyesírásod és a hozzáállásod az olvasókhoz.
100/70
Azaz egy nagyon stabil négyes. De nem lehetetlen küldetés ötöst csinálni belőle.

8 megjegyzés:

  1. Drága Maffia!

    Szinte elásom magam, amiért a kritika megjelenése után négy nappal írok neked - pedig lenne miről. Ezért elsősorban elnézést szeretnék kérni, micsoda rendetlen író vagyok.

    Első körben szeretném megköszönni, hogy időt-energiát fordítottál a blogom kivesézésére, és a kritika megírására! Ha nem probléma, én is megosztanék pár észrevételt a kritikával kapcsolatban.

    A részekkel kapcsolatban... egyszerűen volt egy olyan korszak az életemben (a január - június közötti), amikor semmilyen blogos tevékenységet nem tudtam űzni. Én is rettenetesen sajnálom, hogy nincsen több rész, viszont van egy kivetnivalóm: a történetet előre megterveztem, Igaz, nincsen megírva előre - legalábbis Word-formátumban, mindent papír alapon firkálok le először, és utána gépelem be a még nyers szöveget -, de mielőtt elindult volna a történet, maga a blog, már megvolt az alap, a fejezetekből néhány tartalma, emellett még a epilógus is készen áll már. (tudom, ez ritka furcsa, még el sem kezdődött jóformán a történet, de a vége már kész)
    A design. Igen, ezt rengetegen megkritizálták már, én mindig megpróbáltam megmagyarázni, de úgy érzem, már felesleges. Szeretném a fejlécemet lecserélni, de sehol egy árva lélek, aki fejlécet vállalna jelenleg. (ezzel nem sajnáltatni akarom magamat, csupán leírom a probléma gyökerét) A designon még úgy-ahogy tudok finomítani, igazgatni, de ez a design sajnos olyan messze áll tőlem - még a kódolása is egy kész labirintus.
    A fejezetekkel kapcsolatban én is érzem, hogy nem vagyok egy J.K. Rowling. (ezt jól megmondtam) Ha utólag átírnám a részeket, azzal nem tudom, milyen hatást érnék el - úgy érzem, talán csak finomítok rajta. Örülök, hogy szerinted jót tett nekem a szünet, én istenigazából abban a hitben voltam, hogy borzalmasan furcsa lett a folytatás. De megvan a reményem!
    Vincenten most elgondolkodtam, és rájöttem, mekkora hibákat vétettem vele kapcsolatban. Azt nem tudja senki, de volt egy időszak, amikor szinte fandomot váltottam; más volt az ízlésem minden terén, és mikor visszatértem a történet folytatásához, rá kellett döbbennem, hogy eltávolodtam a karakteremtől, akit valósként szeretek. Borzalmasan a szívemhez nőtt, viszont szerencsére gyorsan vissza tudtam hangolódni a történetre.
    Viszont annak nagyon örülök, hogy reménysugarat adhattam a helyesírással kapcsolatban. Már elsős korom óta imádtam a nyelvtant és az irodalmat, rengeteget olvastam, és persze a nyelvtanórákon egytől-egyig minden betűt lejegyzeteltem. Igyekeztem ezt itt is visszaadni, és úgy tűnik, sikerült. :)
    Fontolóra veszem, hogy még rajzolok kis illusztrációkat, örülök, hogy tetszett! Ugyanakkor mindig igyekszem, hogy az olvasókkal, azokkal az emberekkel, akik perceket szántak az életükből arra, hogy elolvassák a firkálmányomat, majd még véleményt is mondjanak róla, közvetlen legyek, és így talán még egy kis bizalmat is kialakíthatok bennük. Ezért is szoktam a kritikaíróimnak is ilyen hosszúságú kommentet írni, ezért elnézést kérek - ha eddig végigolvastad, le a kalappal! c: Ez valamiféle rossz szokásom lehet, hogy kritika-hosszúságú kommenteket írok.

    Upsz, még valami. A fejlécen lévő Vinc nem mangakarakter. Az egész egy horrorJÁTÉKON alapul, nem mangán. A készítő egy tumblr művész volt, DFox999.

    Egyszóval köszönök mindent! 💙
    Ölelés,
    Vic

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Édes istenem, megnéztem, milyen hosszú lett, és még én is megrémültem... :D

      Törlés
    2. Szia!

      Ugyan, semmi gond, hogy nem írtál rögtön, nekem az is hatalmas öröm, hogy vetted a fáradtságot, és ilyen hosszan írtál. *-* Meg ha hamarabb írsz, azt is csak most látnám, mert nem voltam itthon az elmúlt napokban. :D
      És semmiség, én nagyon élveztem a kritika írását (ezt mutatja, hogy magamhoz képest hamar végeztem vele, és itt a magamhoz képesten van a hangsúly :D), ráadásul szerintem a blogod tényleg jó, csak van rajta mit csiszolni.
      Nagyon sajnálom, hogy nem tudtál blogolni, remélem, nem volt semmi komoly oka, de ha mégis, akkor remélem, rendbe jöttek a dolgok. Annak örülök, hogy megtervezted a történetet. Azért írtam, mert a hosszú idő alatt felkerült kevés fejezet alapján tényleg erre lehet gondolni. Ezek ilyen gonosz előítéletek részemről. :D És amúgy neeem, ez nem furcsa. Vagyis igen, de teljesen meg tudom érteni, mert ugyanígy vagyok vele, valamilyen oknál fogva én is megírom az utolsó pár részletet a történetekben. :D
      Hát igen, ez egy nagyon régikeletű probléma. Mármint az állandó designer-hiány... Manapság kevés az igényes designblog, ami amúgy sok rendelő hálátlanságára vezethető vissza, mert ez sajnos a designerek elkedvtelenedését eredményezi. A kevés igényes designblog limitébe pedig egyenesen csoda, ha sikerül bekerülni... Vissza a témához, én nagyon ajánlom Lia Searsont, akit a Fantáziakuckón érhetsz el (http://fantaziakucko-design.blogspot.hu/), és aki egy nagyon aktív és, mindenek előtt, tehetséges. A kódoláshoz való hozzáállásodat pedig megértem, tőlem is nagyon távol áll ez a világ. :D
      Megértem, ha nem akarsz nagyon belenyúlni a fejezetekbe, de a továbbiakban célszerű lenne hosszabb részekre törekedni. Ha nem jön össze, akkor adj hozzá még egy kicsit a további cselekményből, esetleg vonj össze két fejezetnyi eseményt. Nem tudom, igazából látszik a változás a második és a harmadik fejezet között, de szerintem ez abszolút pozitív.
      Nagyon örülök, hogy Vincenttel elgondolkoztattalak, remélem, mihamarabb sikerül vele megtalálnod a közös hangot. :D
      Tényleg nagyot dobbant a szívem, hogy szinte feddhetetlen volt a helyesírásod, annak meg külön örülök, hogy érdekel a nyelvtan, végre nem érzem magam egyedül, amiért csillogó szemmel ülök az órákon. :D (Amúúgy felfedeztem egy-két helyesírási hibát – vagyis inkább elgépelést – a kritikámban, amikért bocsánat, sajnos a nagy részét telefonról kellett írnom, és annak ellenére, hogy átnéztemy, nem tudtam ezeket teljesen kiiktatni, szóval ezekért bocsánat.)
      Az a nyitottság, amivel az olvasóidhoz fordulsz, tényleg példaértékű, szóval csak így tovább. És jaaaj, én nagyon örültem a kommentednek. Oké, az is boldoggá tesz, ha valaki ír egy köszönömöt, de attól a fellegekben járok, ha valaki ilyen sokat reagál, mert abból látom, hogy megérte annyit fáradozni.
      Juj, ezért a tévesztésért bocsi. Sajnos nem vagyok otthon annyira a témában. És tényleg sajnálom, mert tudom, mennyire rossz, ha valaki valami butaságot mond egy általam kedvelt fandomról. :D
      A hossz pedig tényleg nem baj, nagyon köszönöm a kommentet. 💙

      Maffia

      Törlés
  2. Szia!

    Nem teljesen értem, mire gondolsz. Lehet, hogy csöppet fáradt vagyok. :D
    Kritikát szívesen írok róla, de ajánlókkal nem foglalkozom sajnos.
    Viszont mindjárt írok neked a blogon, és megbeszéljük. :3

    Maffia

    VálaszTörlés
  3. Sziasztok Maffiától szeretnék egy szép részletes kritikát a blogomról :)
    http://blogdesign-critics-dreams.blogspot.hu/p/limit.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Légyszi, nálam is jelezz vissza, ha elfogadod.

      Törlés
    2. Hali!

      Nagyon szívesen írok neked hasonlóan részletes kritikát, de sajnos nem adtál meg linket.

      Maffia

      Törlés
  4. Szia csak az, hogy akkor egy kis kritikát kaphatunk? előre is köszönöm :)

    VálaszTörlés